Toelichting bij Fuikenboten


Fuikenboot HN 30


Fuikenboot HN 30

Deze stalen, geklonken fuikenboot is gebouwd in ±1930 in opdracht van Nico Verbeek, visserman te Hoorn. Er werd vaak mee geroeid vanuit de Hoornse haven door de vissers Bart en zoon. 

De Stiching Hoornse Schouw verkreeg dit scheepje in eigendom in 1993, na schenking door Aaf Bart. Het scheepje verkeert nog in goede staat. 

Fuikenboot HN 30

Voor de fuikenboot HN 30 is in het najaar van 2015 de winterslaap aangebroken. Om het scheepje niet iedere keer uit te hozen is het op de kop gelegd.
In het voorjaar zal de boot nog nagelopen worden op het plekje waarvan wij weten dat de boot lek is. Dit zal dan dichtgelast worden.
Voor de HN 30 zijn afgelopen jaar 2 nieuwe riemen gemaakt.

Fuikenboot HN 30


 

Fuikenboot HN 1


[image;346;320|NL|Link;largeImage;org|nvt|Fuikenboot HN 1]

Inleiding

De fuikenboot is door aankoop in 1997 in het bezit gekomen van de Stichting Hoornse Schouw. Het bootje was al in slechte staat verkregen maar in de afgelopen jaren is haar toestand sterk achteruit gegaan. De vraag was; naar de schroothoop of restaureren?
De vrijwilligers van de Hoornse Schouw hebben in 2013 de keuze gemaakt om het bootje in eigen beheer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.

Geschiedenis

Voor zover bekend is de fuikenboot in de jaren vijtig  van de vorige eeuw gemaakt in opdracht van Klaas Blokker, visserman te Hoorn. Het scheepje ging als bijboot dienstdoen van de HN1.
Klaas Blokker is gestopt als visser waarna het bootje op de binnenwateren rond Hoorn heeft gevaren onder verschillende eigenaren. In Schellinkhout heeft de HN I het laatst gevaren waarna het aan onze stichting is aangeboden.

Inventarisatie schade

Fuikenboot HN 1 op de kop vóór restauratie

De fuikenboot is gemaakt van gegalvaniseerde plaat van 2mm dikte. De spanten zijn van hoeklijn 30mm. Het potdeksel van hoeklijn 35mm. De verbindingen zijn geklonken.
In het verleden is een gedeelte van het vlak gerepareerd door er een plaat in te lassen.
Het vlak moet voor 70% vervangen worden.
Het potdeksel, de bun met deken, het boeiboord en enkele spanten zijn in het geheel aan vervanging toe evenals de kaarplaten.
Uiteraard moet het totale oppervlak schoongemaakt van verf en of teer.
Hoewel het rompdeel in redelijke staat is, zijn er toch enkele gaten te repareren.

lees verder

Ons Varend Erfgoed

Welkom!
Fotoalbum
Ontmoetingscentrum
Museumhaven
Kenniscentrum
Faciliteiten
Historische schepen
Informatie schepen
Restauratieprojecten

Onze activiteiten

​Zeilschip huren

Over ons

​Openingstijden
Bereikbaarheid en Parkeren
Over Centrum Varend Erfgoed

Links

Stichting De Hoornse Schouw
Stichting Restauratie & Instandhouding Zeilende Vissersschepen Hoorn
Stichting Behoud Zuiderzeebotter MK 63
Cultuur Hoorn
Vereniging Oud Hoorn
Watertaxi Hoorn

Social Media: FacebookInstagram

Like, Volg en Deel: 

 

Nieuws

  • Meevaren met de botter MK 63 naar Stadsstrand, Volendam, Marken, Amsterdam of Enkhuizen!

Tagpagina

Ga naar onze tagpagina

Contact

  • Stichting Varend Erfgoed Hoorn
  • Schuijteskade 22 - Oostereiland
  • 1621 DE Hoorn
  • info@varenderfgoedhoorn.nl
  • Routeplanner
  • Btwnr. 850941519B01
  • Kvknr. 53594754

Rekeningnummer

IBAN: NL79 RABO 0163 8446 31

Privacybeleid

Privacy Beleid SVEH
Protocol Datalekken

Nieuwsbrief

* invoer verplicht

Archief

Archief Nieuwsbrief

 

Zoeken?

 

Verhuur Botter/Schouw

Copyright 2025 - Stichting Varend Erfgoed Hoorn
Inloggen | Ziber Website | Design by Studio Emmerink